09
ژانویه

سقف مرکب LCP

سقف سبك مركب (Light Composite Panel) با نام اختصاری LCP سقف جدیدی است که بخوبی پاسخگوی نیازهای اصلی یک سیستم سازه ای می باشد. این سقف ترکیبی از فولاد و بتن سبک است که به صورت کاملا ً پیش ساخته در کارخانه تولید و پس از حمل به محل پروژه، با اتصالات جوشی و یا مکانیکی به تیرهای اصلی و یا فرعی سازه متصل می گردد. این سقف با وزنی در حدود 80 کیلوگرم بر مترمربع از مقاومت و عملکرد مناسبی برای تحمل بارهای وارده برخوردار است. LCP  توسط مرکز تحقیقات ساختمان و مسکن مورد ارزیابی و تایید قرار گرفته است و با عنوان “سقف سبک مرکب” در اداره مالکیت صنعتی ایران بصورت یک اختراع جدید به ثبت رسیده است.

سقف سبک مرکب (LCP)، ‌یک سقف آماده برای نصب شدن است. این سقف بصورت پانل در کارخانه تولید و پس از حمل به محل پروژه با اتصالات جوشی در جای خود نصب می‌شود. این پانل‌ها در عرض 15/1 سانتی متر و طول 10 متر و ضخامت متغیر از 17 تا 19 سانتی متر تولید می‌شوند. دو طرف انتها و ابتدای پانل‌، ناودانی‌هایی حاصل از خمکاری ورق در ضخامت ۳ میلی متر (بصورت براکت یا یو) نصب شده است. دو ورق گالوانیزه با ضخامت 5 میلی‌متر و بصورت پروفیل ذوزنقه‌ای در دو سمت فوقانی و تحتانی قرار گرفته‌اند. داخل فضای ایجاد شده نیز با بتن سبک سلولی (فوم بتن) در چگالی و مقاومت مطلوب پر می‌شود.

مزایای سقف مرکب LCP

  1. تولید در کارخانه تحت نظارت فنی و کنترل کیفیت (بصورت کاملاً پیش ساخته)
  2. سبکی بالا (۸۰ کیلو گرم در متر مربع، در نتیجه افزایش مقاومت به زلزله در سازه)، در نتیجه کاهش قابل توجه در مصرف فولاد ناشی از کاهش ابعاد ستون‌ها و تیرها و همچنین در نتیجه امکان طرح توسعه برای طبقات اضافی در بنا که قبلاًپیش بینی نشده است. کاهش ۲۰-۳۰ درصد وزن اسکلت و کاهش ۴۰-۵۰ درصد حجم آرماتور و بتن فنداسیون. کاهش هزینه‌های ساخت به لحاظ کاهش وزن اسکلت‌، کاهش ابعاد فونداسیون‌، کاهش ارتفاع سازه و سهولت در نصب
  3. پایداری بیشتر در مقابل آتش سوزی (به دلیل استفاده از بتن سبک در قسمت میانی سقف)
  4. عایق بندی بهتر حرارتی در سقف (کمک به تأمین الزامات مبحث ۱۹ مقررات ملی ساختمان) و عایق بندی بهتر صوتی در سقف (کمک به تأمین الزامات مبحث ۱۸ مقررات ملی ساختمان)
  5. سرعت اجرای بالا (اجرای 200 متر مربع سقف در دو روز)، افزایش ۱۰ برابری سرعت اجرا نسبت به عرشه فولادی، افزایش فوق العاده سرعت اجرا به لحاظ پیش ساخته بودن و عدم نیاز به بتن ریزی، قالب بندی و آرماتور بندی
  6. کاهش هزینه‌های ساخت به لحاظ کاهش وزن اسکلت، کاهش ابعاد فونداسیون، کاهش ارتفاع سازه و سهولت در نصب
  7. کاهش ارتفاع سازه به لحاظ کاهش ارتفاع سقف ( ارتفاع ۱۲ سانتی متر برای دهانه ۵ متری )
  8. حذف تیرهای فرعی تا دهانه 7 متر که قابلیت افزایش دهانه برای طول‌های بیشتر نیز وجود دارد